|
Intre suspin... si... Surâs...
FLUTURELE
Într-o zi, o mică spărtură a apărut pe suprafaţa
unui cocon, şi un om s-a aşezat pentru a contempla timp de mai
multe ore fluturele, în timp ce acesta se lupta să-şi strecoare
corpul prin acest mic orificiu. Apoi se părea că fluturele nu
mai face nici un progres. Se părea că a ajuns cât de departe
putuse şi acum nu mai putea progresa.
Atunci omul a hotărât să-l ajute pe fluture: a luat o pereche
de foarfeci şi a decupat bucata rămasă de cocon. Fluturele
a ieşit astfel cu uşurinţă de acolo. Dar avea un corp
umflat şi aripi mici şi plăpânde. Omul continua să
observe fluturele, căci spera că la un moment dat, aripile urmau
să se dezvolte, să poată să susţină corpul
şi să se contracte la nevoie. Nimic nu se întâmpla însă!
De fapt, fluturele şi-a petrecut restul vieţii târându-se cu
un corp umflat şi cu aripi plăpânde. El n-a fost niciodată
capabil să zboare.
Ceea ce omul nu a înţeles, în bunătatea şi graba sa, a
fost că coconul strâmt şi efortul impus fluturelui de a ieşi
prin minusculul orificiu, era calea impusă de Dumnezeu pentru a transfera
lichidul din corp înspre aripile lui, pentru a fi pregătit să
zboare la ieşirea din cocon.
De multe ori luptele sunt exact de ceea ce avem nevoie în viaţa noastră.
Dacă Dumnezeu ne-ar fi ajutat să înaintăm fără
obstacol în viaţă, am fi diminuaţi, mutilaţi. N-am
fi niciodată atât de puternici cât am putea fi.
N-am zbura niciodată!
POVESTE PENTRU COPII
de Jean-Marc Mantel
Spune-mi, tăticule, explică-mi cum m-am
născut eu. Înainte de a-l avea pe frăţiorul meu, mama avea
un pântec mare în lăuntrul căruia era bebeluşul. Dar cum
a putut el să intre acolo şi cine l-a adus ?
Vezi tu, băiete, este foarte simplu şi
foarte complicat în acelaşi timp. Când tu ne vezi, din când în când,
pe mama ta şi pe mine, alipiţi cu blândeţe unul de altul,
din această căldură blândă se va naşte un omuleţ.
El va fi la început minuscul, ca şi o lacrimă depusă în
pântecul mamei, apoi va creşte în acest cuib primitor până când
va fi destul de puternic pentru a înfrunta lumea oamenilor. Dar acest
copil care vine pe lume este ca şi un om care şi-a pierdut memoria,
care nu-şi mai aminteşte absolut nimic. Încet-încet, de-a lungul
anilor, el îşi va reaminti de ceea ce a cunoscut dintotdeauna. Va
întâlni multe frici şi dureri, dar mereu va fi ghidat de această
luminiţă invizibilă care străluceşte în străfundul
inimii lui. Va trebui ca el să înveţe s-o asculte ca pe un prieten
de nedespărţit, şi să facă în aşa fel încât
lumina sa să nu pălească şi numai astfel, încet-încet,
această minusculă luminiţă, pe care unii oameni o
numesc Dumnezeu, va creşte, va deveni o flacără uriaşă
şi strălucitoare care luminează ca mii de sori. Tu va trebui
s-o asculţi mereu cu o imensă atenţie, pentru că în
această lumină, se află ceea ce caută orice om, pacea
eternă care străluceşte în tăcerea sufletului şi
este oferită ca un dar celui care va şti s-o iubească.
Acolo rezidă adevărata locuinţă a omului, locul pe
care, de fapt, nu l-a părăsit niciodată. Atunci când vei
ajunge la vârsta maturităţii şi când această eternă
lumină se va fi dezvăluit în sfârşit ochilor tăi neştiutori,
te vei odihni pentru totdeauna în inefabila splendoare a eternităţii,
în această împărăţie care niciodată nu se întunecă
şi contemplă creaţia cu privirea ei vastă ca şi
lumea. Numai în acest moment vei fi cu adevărat om, când vei fi înţeles
că în spatele acestui mic trup de carne rezidă însăşi
esenţa frumuseţii şi străluceşte sursa(izvorul)
tuturor bucuriilor. Aceea va fi adevărata zi a naşterii tale,
ziua în care adevăratul sens al existenţei tale îşi va
fi fost în sfârşit descoperit.
Copilul a ascultat în tăcerea respectuoasă
a celui care învaţă. Fără zgomot, s-a ridicat, a privit
o clipă miriada de stele de pe cerul albăstriu şi a ieşit
afară să-şi contemple propriul destin.
Undeva, candva
COMEDIANUL DE TOT TIMPUL
de Sébastien
Fargue
Această poveste este o ficţiune şi
nu-l angajează decât pe autorul ei.
Un comedian , interpretându-şi rolul de nobil erou al timpurilor
moderne într-un film, începuse să creadă că el este în
realitate personajul pe care–l interpreta. El credea că filmul este
realitatea vieţii lui. Astfel, s-a îndrăgostit de comediana
pe care o credea a fi în realitate tovarăşa lui, a întors spatele
comedianului care juca rolul celui „rău” şi s-a împrietenit
cu comedianul care era prietenul lui în scenariu, şi a purces la
salvarea lumii de-adevăratelea.
Pentru el, foştii lui colegi nu mai erau comedieni, ci personaje
reale, uitând că era vorba de un film. El luase astfel, virtualul,
filmul, drept realitate, şi realitatea vechii sale vieţi drept
film. Putea astfel să intre într-o lume cunoscută, în care el
avea rolul frumos, cu un suculent „happy end”!
Omul credea cu tărie în aceasta, încât colegii, exasperaţi,
l-au obligat să consulte un psihiatru specialist în dedublările
de personalitate. Cu ocazia primei întâlniri, comedianul l-a întrebat
pe psihiatru dacă făcea aceasta de mult timp şi dacă
intenţiona să păstreze acest rol şi pentru alte filme
întrucât îl interpreta foarte bine! La acestea, medicul îi răspunse:
„Văd, văd.”, apoi îi recomandă câteva pilule şi repaus,
pe scurt îşi făcu meseria.
Comedianul urmă prescripţiile medicului, convins fiind că
pilulele sunt false, şi că tocmai trecuse pe la „camera ascunsă”,
o farsă bună a prietenilor lui, sau o încercare a celor „răi”
de a-l împiedica să salveze lumea!
Apoi, continuă să creadă în rolul său de erou, să
doarmă în decorurile de producţie, să convingă pe
tovarăşa lui (în film) să rămână acolo cu el,
etc… (Medicul prescrisese colegilor comedianului să fie cât mai consensuali
posibil). În pofida tratamentului şi a răbdării pline de
bunăvoinţă a colegilor lui, comedianul a rămas însă
complet identificat cu rolul său şi încerca necontenit să-i
facă pe prietenii lui să întrerupă puţin activitatea
lor de comedieni de tot timpul pentru nu ştiu ce „reality show” televizual
(poate o manipulare a celor „răi” care a reuşit să-i hipnotizeze
pe tovarăşii săi), în timp ce lor le rămânea încă
lumea întreagă de salvat!
În final, văzând că pentru moment comedianul rămânea incurabil,
psihiatrul a aranjat să fie internat într-un institut specializat.
Comedianul crezu că era vorba de o înrolare cu forţa într-unul
din „reality show” televizuale (încă o manipulare a celor „răi”),
şi a fost dezamăgit, mai ales atunci când contractul pe care
trebui să-l semneze nu menţiona nici o retribuire financiară
pentru această activitate de actor pentru care de altfel, el nu urmase
nici o formare. În plus, aceasta nu se potrivea de loc cu personalitatea
lui de erou câştigător!
Apoi întâlni în acest institut, pe un alt actor care fusese şi el
angajat cu forţa să interpreteze acest rol de intern. Nu îi
fusese dată nici o misiune, trebuia să improvizeze, dar ştia
că este filmat de spioni pentru că zărise mici camere de
filmare în toate sălile, inclusiv în grădină!
Într-o bună zi, în virtutea tratamentului şi a terapiei, comedianul
a trebuit să revină la evidenţa că el de fapt delirase
în legătură cu faptul că ar fi fost un nobil erou străduindu-se
să salveze lumea cât de bine putea. Că ceea ce el credea a fi
un film sau o cursă a „celor răi” era adevărata realitate,
şi că ceea ce lua drept realitate era un film destul de convenţional.
A putut astfel să se desfacă complet de acest rol vechi care
îi „venea la fix” şi să revină la consensul general. A
putut astfel să-şi regăsească prietenii reali şi
să nu mai fie îndrăgostit de această comediană pe
care o credea soţia lui „de-adevăratelea”.
I s-a recomandat tot aşa să nu-şi mai reia vechea lui ocupaţie
de comedian, pentru a preveni orice eventuală recădere.
Astfel a devenit grădinar, a regăsit o nouă situaţie
socială, tot ceea ce era mai normal. După toate acestea, el
se întreba zi de zi cu privire la rolul lui de fiinţă omenească.
Rolul lui de grădinar îi plăcea, viaţa lui omenească
era aproape echilibrată, cu toate plăcerile sau durerile, era
ceva normal!
Într-o zi, începuse să înţeleagă că tot ceea ce făcea
şi tot ceea ce era el în această lume în mişcare, era un
rol. Că ceea ce credea el a fi realitatea era de fapt un film, o
iluzie… Astfel, înţelegea că corpul lui şi cu toate simţurile
lui erau de fapt ca o cameră biologică autonomă, filmând
imaginile, înregistrând sunetele şi chiar resimţind şi
reacţionând la situaţii ca şi cum ar fi adevărate.
Începuse să ia din ce în ce mai mult recul vizavi de ceea ce considera
astfel ca pe un film, inclusiv faţă de tot ceea ce se petrecea
în interiorul corpului său şi la nivelul gândurilor. Devenea
astfel, treptat, spectatorul neutru a tot ceea ce putea percepe, emoţii,
plăceri sau dureri, de aceeaşi manieră. Aşa încât
a fost complet dez-identificat de tot ceea ce era fenomenal. Ajunse la
concluzia că tot ceea ce compunea lumea exterioară ca şi
corpul, gândurile şi emoţiile de asemenea, era un film, un mare
teatru universal.
În sfârşit şi-a pus întrebarea: „Cine sunt eu?”
Dar nu ajungea să răspundă la această întrebare, nu
numai că răspunsurile rămâneau fragmentare, incomplete,
dar făceau parte din film şi ele, şi erau deci virtuale
şi non reale. Îi era imposibil să definească ori să
dea un nume acestei „prezenţe fără formă care percepe,
din adâncul lui cel mai profund”, căci aceasta nu era nici un obiect,
nici o stare, nici o idee, ci mai degrabă absenţa a toate acestea,
dar ceva care era totuşi! Tăcerea interioară a devenit
pentru el singurul răspuns valabil la această întrebare; mai
mult, aceasta îi ajuta să rămână în pace în faţa acestui
insondabil mister.
Omul a concluzionat că tot ceea ce era fenomenal, tot ceea ce apărea
în film, în timp sau în spaţiu, era iluzoriu, relativ, virtual, „aparent”,
fals; şi că tot ceea ce nu apărea în film, care rămânea
în afara timpului şi spaţiului, care nu lua nici o formă,
în timp ce era tot timpul acolo, era adevărat, real, absolut. Atunci,
ce paradox! Adevărul era absenţa formei, vidul, tăcerea!
Şi adevărata sa identitate, ceea ce era el cu adevărat,
era acest vid, această prezenţă, acest etern non formulat,
non manifestat!
Pentru o clipă a crezut că recidiva, că redevenea nebun,
dar a înţeles că nu era aşa, căci de când se dez-identificase
de orice lucru, o fericire fără explicaţie apărea
în el, din ce în ce mai des şi din ce în ce mai preponderent. Nimic
legat de pasiunea exuberantă şi angoasantă a fostului său
delir. Nu mai suferea, nu mai punea întrebări, viaţa curgea
într-un etern prezent, într-o inexprimabilă plenitudine. El făcea
pur şi simplu ceea ce avea de făcut pentru satisfacerea nevoilor
corpului şi vieţii sociale, cu ceva distracţii la alegere.
Constatase chiar că privirea altora s-a schimbat, şi că
nu mai intra în nici un conflict relaţional sau ideologic, ca şi
cum totul ar fi devenit perfect! Nu-i mai era frică, pentru că
ştia că această viaţă era un film amplu, cea
mai mare superproducţie realizată vreodată; ştia că
cei răi erau falşi răi, şi că cei blânzi erau
falşi blânzi! Că toate rolurile din acest film făceau parte
din scenariu, şi că fiecare îşi susţinea exact rolul
lui pe locul lui, chiar dacă majoritatea actorilor încă credeau
că identitatea personajului pe care-l interpretau era adevărata
lor identitate!
El înţelesese că adevărata sa identitate
era acest martor fericit al spectacolului, realizând fără să
o spună, cel mai mare film turnat vreodată! Prin simpla prezenţă
a acestui martor fericit şi tăcut, din această conştiinţă
în stare pură, lucrurile şi întâmplările puteau să
apară, să existe, apoi să dispară; el era suportul
pentru aceasta, arierplanul invizibil. Tot ceea ce era perceput exista
datorită lui. El era spectatorul, luând temporar aparenţa unui
comedian, descoperind scenariul clipă de clipă, într-un decor
care exista numai pentru că el era conştient de toate acestea.
Ce nebunie! Ce minune! Ce bucurie!
Prietenul nostru a hotărât să păstreze toate acestea pentru
el şi să nu dezvăluie nimănui nimic, nu voia să
fie internat din nou, chiar dacă aceasta era virtual! A continuat
pur şi simplu să-şi interpreteze rolul lui de grădinar,
dar ştia, în acelaşi timp, că nu era vorba decât de un
rol temporar, o funcţie care îi era atribuită acestui om a cărui
formă o avea, pe durata acestei vieţi de om.
Mai târziu a întâlnit persoane care îi puneau întrebări în legătură
cu strania lui atitudine de imbecil fericit care nu-l părăsea
niciodată. În sfârşit, el a explicat descoperirea sa unora care
doreau în mod ciudat şi din tot sufletul să găsească
această nebunie pe care el o trăia din plin. N-a cunoscut probleme
pentru că ştia să-şi adapteze discursul potrivit diferiţilor
interlocutori, şi simţea în mod sistematic, în privinţa
lor, o profundă şi blândă bunăvoinţă. Când
i se spunea că avea un mod straniu şi periculos de a vedea viaţa,
el răspundea că el este filosof şi că conceptele lui
nu-l angajau decât pe el, răspuns care îi era acceptat şi oamenii
îl identificau cu acest rol.
El era unul dintre singurii care nu se înşelau în acest sens.
Grădinarul a trăit fericit până la sfârşitul vieţii
sale, până la sfârşitul timpului de apariţie a acestui
personaj temporar în marele film al Vieţii.
El n-a murit niciodată, pentru că era însuşi principiul
vieţii şi pentru că acest principiu rămâne veşnic
prezent, cu sau fără film de privit!
Culese si traduse de pe net, mai exact: www.soupir.org
Salt la inceputul paginii |
|